"Feminisme" door Kada

Titel:  Feminisme
Auteur:  Kada
Datum:  29 apr 2007
Revisie:  -
Gelezen:  5627

Feminisme

Een tijd terug zat ik in een cafe en bak koffie te drinken met een vriendin. We waren beiden nogal jolig en maakten geintjes over het lesbisch zijn, spraken over ‘potten en nichten’ en hadden het over de mooiste vrouwen ter wereld. We hadden vreselijk veel lol samen, totdat een vuurspugende, stoomblazende feministe zich omdraaide naar ons en zei dat we het vrouwelijke ras tot schande maakte met onze opmerkingen. We keken elkaar aan met vele vraagtekens in onze ogen en mijn vriendin vroeg aan de dame in kwestie ‘Hoe bedoelt u?’. De vrouw met vierkante kaken en stekelkapsel was van mening dat we respectloos en seksistisch over vrouwen spraken, het woord pot gebruikten en daarmee lesbische vrouwen de grond in boorden en dat ‘ons soort lesbische vrouw’ ervoor zorgde dat homoseksualiteit niet serieus genomen werd.

Al was ik even flink de weg kwijt, ik kon er niet echt boos om worden en ik vond het zelfs sneu voor haar dat ze zich zo druk maakte om 2 meiden die gewoon plezier hadden in het leven en ik zei ‘Ik vind het altijd zo sneu als mensen overal zo serieus mee omgaan. Maak je niet zo druk joh, we zitten gewoon te geiten’. Als er iets is wat ik gezond vind is het wel zelfspot en ik doe daar dan ook graag aan mee. Als ik het over mooie vrouwen wil hebben vind ik dat gewoon vooral menselijk, daar is niets respectloos aan in mijn ogen, sommige vrouwen zijn gewoon bloedmooi. Bovendien gaat het vaak om vrouwen die bekend zijn van tv of film, aan de andere kant van de wereld wonen, onze taal niet spreken en dus helemaal niets mee krijgen van onze vleeskeurderij. Ik vroeg me zelfs bijna af of dit stekelkapsel niet gewoon jaloers was dat we het over andere vrouwen hadden en niet over haar.

Het lijkt me zo moeilijk om als zo’n soort feministe door het leven te gaan. Wat moeten zij een rotleven hebben. Overal waar zij komen zien ze natuurlijk verderf onder vrouwen. Vrouwen met teveel make up zijn natuurlijk nep en doen zichzelf tekort door die laag plamuur. Oke, daar ben ik het dan volledig mee eens hoor, in mijn ogen zijn vrouwen toch gewoon het mooist als ze puur natuur zijn maar het zal mij laat invallen me daar druk om te maken. Korte rokjes zijn natuurlijk ook helemaal not done, schande om zo je vlees te laten zien en mannen op te geilen. Vrouwen zijn immers meer dan mooi vlees. Nou geloof me, bij sommige vrouwen is dat vlees echt niet zo mooi en ik kan me echt niet altijd voorstellen dat mannen erop geilen. Ik als lesbische vrouw wordt er meestal niet koud of warm van hoor. En wat denk je van al dat bloot wat je ziet op tv, in tijdschriften, films, muziekclips en zelfs kunst. Hoe vrouwonvriendelijk is dat wel niet. En oooooh zo’n poster in Utrecht, dat moet bloed onder een paar nagels vandaan halen zeg. Overal worden vrouwen als lustobjecten gebruikt en afgebeeld en volgens mij erger je je echt dood als feministe zijnde. Opkomen voor vrouwenrechten lijkt me echt een dagtaak als je het zo goed wilt doen.

Natuurlijk doen vrouwenorganisaties en dergelijken heel veel goeds hoor, begrijp me niet verkeerd. Ook ik ben absoluut voor gelijke rechten voor mannen en vrouwen. Maar een bepaalde groep vrouwen gaat te ver in hun strijd. Hoe zeer je je ook ergert aan alle verderf wat je tegen komt, vrouwen kiezen er in deze tijd zelf voor, hè. Je kunt mannen niet langer de schuld geven. Vrouwen hebben tegenwoordig keuzes hierin. Je kunt mannen niet kwalijk nemen dat ze kijken naar een vrouw met blote benen. Die vrouw kiest zelf voor die aandacht en niet omdat ze vrouw is maar omdat zij persoonlijk die aandacht prettig vindt of het rokje gewoon mooi vindt. Als andere vrouw heb je daar niet over te oordelen. Ik vind het ergens heel kortzichtig van strenge feministen dat ze vrouwen als groep zien. Daarmee scheren ze alle vrouwen over 1 kam. Niet DE VROUW wordt als lustobject gezien, bepaalde vrouwen worden als lustobject gezien en ik denk dat een deel van de vrouwen dat helemaaaal niet erg vind. Als een vrouw het niet prettig vind dat er naar haar gefloten wordt, waarom gaat ze dan in bikini bij het tankstation een pakje Marlboro kopen? Waarom laat ze dan haar navel piercen en draagt ze make up. Dat doet ze om er goed uit te zien en de complimenten die ze als gevolg daarvan krijgt vind ze waarschijnlijk alleen maar fijn.

En natuurlijk, het is goed dat vrouwen nu ook aan de top van de zakenwereld kunnen komen en dat ze een keuze hebben in het wel of niet kinderen krijgen, wel of niet werken, wel of niet lang haar. We zijn een heel eind gekomen met onze opstandelijkheid als vrouw en da’s maar goed ook. Maar inmiddels denk ik: het is wel goed zo.

Wat ik eigenlijk wil zeggen…tot op zeker hoogte begrijp ik de zorg die bepaalde mensen hebben over andere mensen of groepen mensen in de wereld. Regels en wetten worden nou eenmaal pas verandert als mensen drastisch in opspraak komen. Maar als ik in een cafeetje gezellig een bak koffie zit te drinken met een vriendin zit ik niet te wachten op iemand die zich grote zorgen maakt om de maatschappelijke positie van de vrouw. Als je zo nodig op moet komen voor de vrouwenrechten, richt je aandacht dan liever op andere landen in het oostblok ofzo waar vrouwen nog steeds gebruikt en onderdrukt worden.
Wij hebben het echt niet meer nodig!

Kada

Ga naar...

[Volgende column] [Vorige column]


Reacties op deze column

(Gesorteerd op datum)


Reactie van Marius @ 29 apr 2007 11:10 [reageer]

Oei, oei, oei, die laatste zijn: "Wij hebben het echt niet meer nodig". Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Het is misschien wat minder zichtbaar maar vrouwen worden in Nederland nog steeds onderdrukt.

Ik ben het totaal niet eens met de reactie van de dame die jullie aansprak. Laat ze jullie inderdaad lekker met rust laten. En over bloot geklede dames hoor je mij ook niet klagen, maar de verhoudingen op de arbeidsmarkt bijvoorbeeld zijn nog steeds heel scheef. Het is nog steeds zo dat vrouwen twee maal zo hard moeten werken als een man om echt de top te bereiken.

Nu ken ik je wel een beetje dus ik weet dat je soms je columns een beetje aandikt, maar ik wildse toch even reageren.

Knuf,


Reactie van Rob @ 29 apr 2007 13:38 [reageer]

hahaha helemaal mee eens mensen moeten is wat losser zijn en genieten van wie ze zijn. verspilde moeite om alleen maar serieus bezig te zijn en BORING ook nog eens

volgendekeer ga ik mee wat drinken


Reactie van Kada @ 30 apr 2007 06:27 [reageer]

lijkt me cool rob haha.

marius...met die laatste zin bedoelde ik niet dat we als vrouw niet moeten blijven vechten voor gelijke rechten e.d. ik bedoelde meer dat we zulke heftige, overdreven actieve feministen niet meer nodig hebben. in mijn ogen tenminste niet. wij vrouwen hebben nu zelf vrij goed leren vechten. ik zie echt niet in hoe onze maatschappij nu nog beter wordt van vrouwen die elkaar de ogen uitsteken omdat ze te weinig respect voor elkaar zouden tonen. live and let live zeg ik altijd maar. natuurlijk mag je als vrouw vechten voor wat je waard bent en natuurlijk mag je opkomen voor vrouwen...graag zelfs zou ik zeggen. maar de tijd dat je nekharen overeind moesten gaan staan omdat iemand een kort rokje droeg of zichzelf een pot noemde is in mijn ogen echt voorbij. ik zie het zelfs als een zeer goed teken dat vrouwen zo relaxed met zichzelf en elkaar omgaan want het betekent dat vrouwen zelfverzekerd zijn geworden. dat ze vrij in expressie durven zijn. zo'n overdreven feminist die zich daar dan druk om maakt zet zichzelf en het vrouwelijke soort alleen maar voor schut...vind ik dan hoor...
dan denk ik 'ga je druk maken om idd bv. de positie van vrouwen op de arbeitsmarkt' ipv twee onschuldige, gezellige meiden in de kroeg zo aan te vallen.


Reactie van Moeke @ 30 apr 2007 09:39 [reageer]

Hi lieverd

Ik ben het met Leon eens. De strijd is nog steeds niet gestreden. Nog steeds worden er in Nederland vrouwen onderdrukt. Daarnaast staat het natuurlijk de vrouw die onderdrukt wordt, vrij om een andere keuze te maken en er voor te zorgen dat ze niet onderdrukt wordt. Nog steeds worden vrouwen anders behandeld in b.v. de werkkring. We zijn al heel ver gekomen, maar we zijn er nog lang niet, want zodra wij het touw laten vieren gaan de mannen weer de overhand nemen.

Verder vind ik dat die zogenaamde "feministe" zich druk moet maken over het bovenstaande en niet om een paar dames die wat lol maken. Ik denk zelfs dat ze een beetje jaloers was. Dat zij zich ergerde is haar zaak. Als zij dat niet wil horen kan ze altijd nog ergens anders gaan zitten. Iedereen die me kent weet zo onderhand dat ik een stelregel heb:"Doe wat je wilt zonder een ander te schaden". En wie schaad je er mee door zo lovend over vrouwen te praten?
Emancipatie houdt ook in dat je leeft zoals je graag zou willen leven, praat zoals je graag wilt praten, je kleedt zoals jij dat wilt. En dat je leert te leven en te laten leven!! Die dame getuigt van een bekrompen geest. Arme vrouw, zij is dus duidelijk niet geëmancipeert. hahah.

Groetjes


Reactie van Kada @ 30 apr 2007 12:34 [reageer]

hey lieve moeke...
ja die is leuk 'ze is duidelijk niet geemancipeerd'.

nog even terugkomend. natuurlijk moeten wij vrouwen blijven strijden voor wat we waard zijn. ben ik het helemaal mee eens. en onderdrukking vind overal plaats...ook hier. alleen voelt het voor mij hier wel steeds meer als een keuze. een vrouw had vroeger geen keuze als haar man haar thuis hield en sloeg bv. zo ging het gewoon. zij was huisvrouw en moeder en geen haar op haar hoofd die dat anders zag. weglopen en terugslaan was geen optie in haar beleving en waarschijnlijk had ze gelijk ook.
nu kiezen vrouwen daar veel meer zelf voor. niemand hoeft meer bij een man te blijven die mishandelt, niemand hoeft voor een baas te blijven werken die haar als vuil behandeld. er zijn wetten, opvanghuizen...vrouwen kunnen ervoor kiezen opleidingen te volgen, te gaan werken of juist niet. het is niet meer stom of schandalig om te gaan scheiden. niemand kijkt ervan op als je bij je man weggaat omdat hij je slaat....iedereen zal je zelfs prijzen. dus als het gebeurt, laten vrouwen dat in mijn ogen grotendeels zelf toe.
klinkt erg makkelijk allemaal en in de praktijk is vechten veel zwaarder dan ik het hier omschrijf...I know. maar ik ben een behoorlijk voorstander van het gegeven dat iedereen zelf verantwoordelijk is voor zijn/haar keuzen. in deze maatschappij in elk geval wel. we staan allemaal zelf aan het roer en in onze huidige situatie kiezen we er zelf voor onderdrukt te worden of te vechten voor wie we zijn.
daarom denk ik dat vechten goed is maar dat het nu vooral vanuit jezelf moet komen en niet vanuit een groep vrouwen die is blijven hangen in de jaren dat vrouwen nog echt extreme voorbeeldmodellen zochten zoals zo'n stekelkapsel in de kroeg. da's gewoon iets wat op zich niet verkeerd is doorvoeren tot uitersten en daar is in mijn ogen niemand bij gebaat. ik persoonlijk kan er niet mee omgaan.....met geen enkele vorm van extremisme...ook met deze vorm niet.


Reactie van Dave. @ 1 mei 2007 07:11 [reageer]

Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Er zijn feministen die alles over een kam scheren, terwijl er vrouwen zijn die alles met een knipoog bekijken en daarmee uit de voeten kunnen. Er zijn genoeg vrouwen die hulp nodig hebben, maar je hebt ook vrouwen (ook mannen trouwens) die zich als slachtoffer zien. Voor die laatste groep zou ik ook zeggen, gooi er een beetje meer humor in.


Reactie van Marius @ 2 mei 2007 16:35 [reageer]

Hmmm, toch een lekkere discussie aan de gang.


Reactie van Moeke @ 10 mei 2007 22:13 [reageer]

Daarom mijn stelling Kada: Ze is dus duidelijk nog steeds niet geëmancipeerd. hahahah. Ze gedraagt zich als een Don Quichotte, die tegen windmolens vecht en alleen maar ziet wat ze wil zien.....
Een geëmancipeerde vrouw maakt zich niet druk om de uitlatingen van een ander. En zij houdt niet vast aan de haardracht van de zgn geëmancipeerde vrouw uit de jaren 60. Die heeft dat allang achter zich gelaten en leeft haar eigen leven zoals zij dat zelf wil. Zonder daar het gevoel bij te hebben er ook maar enige verantwoording voor af te hoeven leggen.

groetjes


Reactie van Robijn @ 11 mei 2007 19:45 [reageer]

Beste allemaal, ik was vroeger en ben nog altijd een beetje verontwaardigd dat vrouwen zo nodig anders moeten worden behandeld dan mannen vooral op de werkvloer enz. Maar ik denk er nu toch effen anders over als ik veel vrouwen gadesla op mijn werkvloer, ik werk in de verkoop en sta dag in dag uit in de paskamers amai al s je daar eens allemaal luistert met welke complexen de vrouwen leven je zou enorm verschieten. Volgens mij zijn vrouwen nog altijd niet echt geemancipeerd. Ze zijn geconditioneerd, volgen een maatschappelijke stelregel die zegt hoe en hoe je moet zijn en er uitzien en dat slikken ze zomaar en proberen er echt aan te voldoen koste wat kost. Volgens mij proberen ze dat vooral te doen om mannen echt te behagen en ze voeren onder elkaar een concurrentiestrijd om het mooist. Ze spreken je er ook op aan als je zelf niet wil meedoen. Ik hoef niet meer zo nodig . Vrouwen kiezen er zelf voor ze hebben nooit echt gevochten voor hun emancipatie en blijven liever waar ze zijn, ze weten ook niet wat het is om met andere vrouwen te sympathiseren en een brug te slaan, nee liever zijn ze bezig om anderen te plezieren en zich weg te cijferen voor gezin en kinderen en manlief die het allang goed vind natuurlijk. Vrouwen in de politiek krijgen nog steeds niet dezelfde topfuncties als hun mannelijke collega's maar wel een kans dus ik denk dat ze eerst een andere ingesteldheid zullen moeten aan de dag leggen en als een man andere waarden gaan nastreven of alles blijft bij het oude dus geen gezeur


Geef uw reactie!

Naam: 
E-mailadres: 
Reactie: